Kako se bliži Zalet 2025, osvrnimo se na trenutke osmog i devetog izdanja.
Tokom festivala 2023. godine, realizovana je umetnička rezidencija u saradnji sa Univerzitetom umetnosti u Berlinu, koja je okupila studente klase profesora Thomasa Zippa, uz učešće Daniele Pivašević Tenner, šefice odseka za keramiku. Fokus rezidencije bilo je istraživanje fizičkih i simboličkih osobina lokalne zlatiborske gline, koja je tradicionalno korišćena u zanatskoj proizvodnji ovog kraja. Umetnici su, u okviru svoje rezidencije, aktivno tražili i kopali glinu u okolini Borovo Glave, istražujući specifične karakteristike lokalnog materijala. Danijela Pivašević Tenner držala je predavanja i praktično edukovala učesnike o tehničkim mogućnostima gline, što je omogućilo umetnicima da usmere svoje radove ka novim oblicima kreativnog izraza.
Cela grupa bila je veoma interaktivna sa lokalnim stanovništvom, učestvujući u diskusijama o stanju društva, tradiciji i savremenim izazovima. Takođe, umetnici su istraživali prirodne lepote Zlatibora, usmeravajući svoj rad na povezivanje lokalnog pejzaža sa savremenim umetničkim praksama. Rezidencija je završena izložbom radova nastalih tokom boravka, koja je bila postavljena u Galeriji Reflektor u Užicu.



Na festivalu 2024. godine, prikazan je dokumentarni film Nowhere to Call Home nagrađivane američke rediteljke Jocelyn Ford, koji je, nakon međunarodne turneje kroz Meksiko, Kinu, SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo, Indiju, Tajvan, Francusku i druge zemlje, predstavljen i publici na Zlatiboru. Ford je lično prisustvovala projekciji i učestvovala u diskusiji o položaju žena na Tibetu, otvorivši prostor za promišljanje o rodnim i kulturnim slojevima savremenog tibetanskog društva.
U okviru istog programa, prikazan je i film If a Sheepskin Could Talk mlade kineske autorke Jarine, studentkinje Univerziteta u Zhuhaiju, gde Jocelyn Ford predaje. Jarine je takođe prisustvovala događaju i aktivno učestvovala u diskusiji koja je usledila nakon projekcije, fokusiranoj na teme kulturne aproprijacije u Lasi, glavnom gradu Tibeta, i mogućnosti transformacije kulturnog prisvajanja u poštovanje i autentično slavljenje različitosti.
Program je upotpunjen izložbom Inele Kovačević, multimedijalne umetnice i fotografkinje, koja od 2019. godine živi i predaje u Aziji. Njen analogni fotografski rad istražuje svakodnevicu lokalnih zajednica u Nepalu i Kini. Na ZALET-u je izložila seriju fotografija savremenog Tibeta, uz tekstualne opise koji edukuju publiku o ključnim segmentima tibetanske kulture — od tradicionalne odeće, religijskih praksi i rituala ispijanja čaja do simbolike ukrašavanja kose.
Zajednički nastup ove tri umetnice — Jocelyn Ford, Jarine i Inela Kovačević — bio je kuratorski oblikovan kao celina pod nazivom Tibetanski triptih, osvetljavajući kompleksnu stvarnost Tibeta kroz dokumentarni, vizuelni i edukativni okvir, i pozicionirajući festival ZALET kao važnu tačku međunarodne umetničke razmene.







Kreativne radionice
Kao deo umetničke razmene, festival ZALET svake godine organizuje kreativne radionice za decu i odrasle, pružajući im priliku da se upuste u umetnički proces kroz tehnike vajanja, slikanja i drugih vizuelnih praksi. Pod vođstvom umetnika i edukatora, učesnici su istraživali različite umetničke tehnike, razvijajući svoje kreativne sposobnosti i izražavajući lične umetničke interese. Radionice nisu samo omogućile usvajanje novih veština, već su stvorile i prostor za međugeneracijski dijalog, podstičući učesnike da razmišljaju o savremenim i društvenim temama kroz umetnost. Na taj način, ZALET doprinosi umetničkom obrazovanju i razvoju kulturne svesti zajednice.









Utisci posetilaca
“Atmosfera je neverovatna – umetnost se stapa sa planinskim vazduhom!”
— Marija J., Beograd Ужице.Нет
“Radionica crtanja u prirodi podigli su mi inspiraciju na potpuno novi nivo.”
— Nikola P., Užice Ужице.Нет
Leave a Reply